Aug 16 2011 Moterų ir vyrų įvaizdis žiniasklaidoje

print

Pasak portalo delfi.lt, Buffalo universiteto (JAV) sociologių atliktas tyrimas atskleidė, kad moterų atvaizdai populiariojoje medijoje per kelis pastaruosius dešimtmečius buvo žymiai seksualizuoti ir netgi „pornografizuoti“. Apie vyrų atvaizdus to paties pasakyti negalima.

O tai, pasak mokslininkių, gali kepti susirūpinimą, nes ankstesniais turimais nustatyta, jog seksualizuoti moterų atvaizdai pasižymi įvairiausiais neigiamais poveikiais ir vyrams, ir moterims.
Mokslų daktarės Erin Hatton ir Mary Nell Trautner, dirbančios Buffalo universiteto Sociologijos fakultete, yra mokslinio darbo „Equal Opportunity Objectification: The Sexualization of Men and Women on the Cover of Rolling Stone“ autorės. Buvo tiriami žurnalo „Rolling Stone“ viršeliai nuo 1967 iki 2009 metų ir matuojami vyrų bei moterų seksualizacijos pokyčiai. Tyrimo rezultatai bus publikuoti leidinyje „Sexuality & Culture“.

„Pasirinkome „Rolling Stone“, nes tai yra stiprus pop-kultūros žinių šaltinis. Tai nėra atvirai apie seksą ar santykius rašantis žurnalas, jame daugiausiai gvildenamos muzikinės temos. Tačiau jame apžvelgiama ir politika, kinas, televizija bei aktualijos, todėl žurnalas yra svarbus šaltinis, parodantis kaip apskritai populiariojoje kultūroje vaizduojami vyrai ir moterys“, – aiškino E. Hatton.

Išanalizavus daugiau nei 1000 vyrų ir moterų nuotraukų iš „Rolling Stone“ viršelių, išleistų per 43 metus, autorės pateikė kelias išvadas. Pirma, ir vyrų, ir moterų atvaizdai bėgant laikui iš tikrųjų tapo labiau seksualizuoti; antra, moterys yra dažniau seksualizuojamos nei vyrai. Labiausiai į akį krintanti išvada – itin intensyvus moterų įvaizdžio seksualizavimas, kuomet vyrų seksualizavimas pasikeitė nedaug. Norint kiekybiškai išmatuoti vyrų ir moterų seksualinio atvaizdo intensyvumą, tyrimo autorės sukūrė „seksualizacijos skalę“, pavyzdžiui, seksualumą didino nežymus išsižiojimas, liežuvio iškišimas, dalinis apsirengimas arba nuogumas ir subjektą aprašantis tekstas, kuriame naudojama atvirai seksuali kalba.
Šioje skalėje buvo išskirtos trys atvaizdų kategorijos: a) iš esmės neseksualizuoti (0-4 taškai skalėje); b) seksualizuoti (5-10 taškų); c) „hiperseksualizuoti“ (11-23 taškai).
Mokslininkės nustatė, kad septintame praėjusio amžiaus dešimtmetyje buvo žurnalo viršelyje buvo seksualizuoti 44 proc. moterų ir 11 proc. vyrų. Pirmame šio amžiaus dešimtmetyje buvo seksualizuoti 17 proc vyrų (55 proc. padidėjimas lyginant su septintu dešimtmečiu) ir 83 proc. moterų (89 proc. padidėjimas). Iš visų nuotraukų, hiperseksualizuoti buvo 2 proc. vyrų ir 61 proc. moterų. Pasak E. Hatton, „Pirmame šio amžiaus dešimtmetyje hiperseksualizuotų moterų nuotraukų buvo 10 kartų daugiau nei vyrų ir 11 kartų daugiau neseksualizuotų vyrų nuotraukų nei moterų“.

„Nustatėme, kad populiariuose informacijos šaltiniuose, tokiuose kaip „Rolling Stone“, moterys yra vaizduojamos ne kaip seksualios muzikantės ar aktorės, jos vaizduojamos kaip pasiruošusios ir prieinamos seksui. Tai yra rimta problema, nes ji parodo žymų moterų pavaizdavimo galimybių susiaurėjimą žiniasklaidoje. Paprastai nemanome, kad blogai, jeigu moterys vaizduojamos kaip „seksualios“. Tačiau manome, kad blogai yra jeigu moterys vaizduojamos kaip pasyvūs objektai kažkieno kito seksualiniam malonumui“, – sakė mokslininkė.
Šie rezultatai yra svarbūs dėl to, kad yra daugybė mokslinių darbų, įrodžiusių, kad tokios nuotraukos pasižymi įvairiais neigiamais poveikiais.
„Nustatyta, kad seksualizuotas moterų vaizdavimas legitimizuoja ar apsunkina smurtą prieš moteris ir mergaites, seksualinį priekabiavimą ir prieš moteris nukreiptas vyrų bei berniukų pažiūras. Taip pat įrodyta, kad tokie atvaizdai didina nepasitenkinimo savo kūnu dažnumą ir/ar vyrų, moterų bei mergaičių mitybos sutrikimus; be to, nustatyta, kad tokie atvaizdai mažina ir vyrų, ir moterų seksualinį pasitenkinimą“, – aiškino E. Hatton

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *